24 يناير 2011

أن يضاجع الإنسان أحلامه

المضاجعة حق -طبيعي- لكل إنسان، فكرت في أسوأ مضاجعة، وتأكد من أنها مضاجعة الإنسان لنفسة من غير رضا نفسة ..
في ظل الظروف الاجتماعية والسياسية الحالية، كان دايمًا في سؤال بيلح عليَّ: أن يضاجع رجل امرأة (من غير الزواج) لكن في وجود الرغبة والرضا الكامل من الطرفين (زنا) ؟ .. أم أن يضاجع كل منهم نفسة (من غير الفطرة) بلا رغبة أو رضا (شذوذ) ؟ ..
أنا شايف إن المشكلة مش مشكلة دين، لكن مشكلة متدينين !

هناك 4 تعليقات:

  1. يا حلااااااااااااااوة
    كالمعتاد هخالفك فى الرأي مليون فى المية يا استاذى العزيز
    يعنى حضرتك شايف ان لو اتنين بيحبوا بعض وعملوا علاقة كاملة مع بعض عن رضا كامل للطرفين متبقاش زنا
    أومال دى يبقى اسمها ايه يا استاذى العزيز؟
    وبتقول المشكلة هنا مش مشكل...ة دين
    يعنى عاوز تقنعنى أن الدين معندوش مانع من حاجة زي دى انما المشكلة فى المتدينين او المفسرين للدين
    ومع كامل احترامى دا طبعا غلط
    لان الى بيحكمنى وبيحكمك نصوص واضحة وصريحة فى القران والسنة الصحيحة بتقولنا ايه هو الزنا ده وايه هو عقابه وفيه حالات كتيرة جدا من السنة عن ناس وقع عليهم الحد لانهم جم وقالوا احنا عملنا كده وبإرادتنا ومش بالعافية واعتبر الرسول ده زنا ووقع عليهم الحد
    ولو على مضاجعة الاحلام فدى بردو الدين ادالها حل لما نادى بعدم المغالاة فى المهور وحض الشباب على الزواج المبكر
    فان لم يستطع فعليه بالصيام لانه احفظ له
    محدش قاله روح اعمل الى انت عاوزه وطالما انتو بتحبوا بعض
    خلاص يا حبيبى براءة انتوا مية مية انتو حلوين

    ردحذف
  2. أحمد: أنا هنا مقصدتش إني ادعوا للزنا أو مخالفة النصوص المقدسة، أنا عرضت وضع، والحلول اللي الناس بتلجأ لها عادةً اللي هي إما الشذوذ أو الزنا والاتنين في رأيي أفعال سيئة، وفي رأيي بردو إن الزنا أهون من الشذوذ، وفي رأيي إن مش أي علاقة بين رجل وامرأة من غير عقد ورقي تعبر زنا، واللي أنا واثق منه بعيدًا عن الكلام الكلاسيكي اللي انت ذكرته، هو إن الدين موجود علشان يطمن الإنسان ويبشّره قبل ما يرهبه. وإن الدين قبل ما يدينا النصوص دعانا للتفكير فيها، وعن نفسي شايف إني مش مجبر إني أصدق رأي السلف في تفسيرهم للنصوص.

    ردحذف
  3. محمــد مرسى .. بما انك شايف ان الجنس بين رجل وامرأة اللى هو الزنا ميبقاش زنـا يبقى انت امامك شىء من اثنين الاول وهى فكرة وصلتنى انك مؤكد ولازم تكون وقعت فى الزنا وبتبرر لنفسك ولضميرك اللى بقى شبه ميت كدهوانك عاوز غيرك يبقى مثلك ويقع فى نفس الفخ اللى هو الزنا -- ولو ما كنت وقعت فى الزنا وشايف ان التفسير السلف مش على مزاجك فـ ياريت تسترجل بقى وتـزنـى ههههه وبكـده خلينا نعرف انت ايه فى الاتنين يا ترى -- زانـى ولا هتـزنـى لسه ؟؟
    دى حلاصة الكلام وياريت تجاوبنى ،، اما اهون الشذوذ او الزنــا فالاثنين أنجس من بعضهم والله يلعـن كل زانـى زانية واما اللواط دى أقذر من اننا نتكلم فيه عارف انت وغيرك ليه .؟ لان حتى الحيوانات والله العظيم حتى الحيوانات بتقرف تمارس اللواط - حتى الطبيعة قرفت منه وارتضاهـ بعض البشر فهم احط من الحيوان ومش معنى كلامى ان نفرض عليهم عقوبه معينة ولكـن ... هقول ربنا يشفيهم ويأخدهم عشان الكرة الارضية تنظف منهم... مش عارفة اكتب اسمى بس صاحبة التعليق : وفــاء

    ردحذف
    الردود
    1. يعني كل مشكلتك يا أستاذة وفاء هي انك عايزة تعرفي اذا كنت أنا مارست الجنس ولا لسه!

      حذف